פינגווינים, בוזוקי ונפילתה של קרתגו – פוסט אורח

0AD cc-by-sa Wildfire Gamesפוסט אורח מאת אביב שרון, אחראי יחסי ציבור בצוות Wildfire Games

0AD (בעברית "אפס אֵיי דִּי", במשמעות "אפס לספירה") הוא משחק אסטרטגיה חינמי וחופשי בקוד פתוח, המתבסס על ההיסטוריה העתיקה. הוא מתמקד בתקופה שבין 500 לפנה"ס ל-500 לספירה, וכולל את שש התרבויות הבאות: יוונים, פרסים, רומאים, קרתגים, קלטים ואיברים. שם המשחק מתייחס לשנה שלא הייתה בלוח השנה הרגיל, והוא מתייחס למציאות הבדיונית המתוארת במשחק: מה היה קורה אילו התרבויות העתיקות היו כולן נלחמות זו בזו, כשכל אחת מהן נמצאת בשיא כוחה?

המשחק השאפתני שלנו כולל גרפיקת תלת-מימד מקורית, מוסיקה ואפקטים קוליים שהוקלטו במיוחד, (מצלילי בוזוקי וגיטרה קלאסית ועד גלי ים וצעדת חיילים), ומנוע שפותח כמעט מאפס, על גבי ספריות פונקציות חופשיות. המנוע, בשם Pyrogenesis, מסוגל לרוץ על חלונות, לינוקס ומק. בימים הקרובים אנו מתכוונים להוציא את גרסת האלפא החמישית של המשחק.

אם אתם לא בטוחים מה משמעות המונח "תוכנה חופשית" אתם לא לבד: רוב הגיימרים מכירים משחקים קנייניים בלבד. משחק מחשב חופשי הוא כזה שכל אחד יכול להוריד ולשחק בו כרצונו, לשנות אותו, להוסיף אליו ולהפיץ הלאה את המשחק, כולל השינויים שערך בו. איפה הקאץ'? ברישיון הספציפי שאנחנו משתמשים בו, GPL, יש דרישה שגם היצירות הנגזרות הללו תהיינה חופשיות גם הן. (גיימרים פינגווינים, או חובבי לינוקס, נרגשים במיוחד לקראת משחק אסטרטגיה ברמה כזאת, שכן בדרך כלל משחקים מושקעים אינם מיועדים לרוץ על לינוקס).

אין לנו כוונה להרוויח מהמשחק, ואנחנו מפתחים אותו בשביל הכיף, בשביל לצבור ניסיון ולבנות רזומה, בשביל להעשיר את התחומים של התוכנה החופשית והתרבות החופשית ועוד. אפשר גם להתייחס למשחק כמיזם חינוכי בתחומי ההיסטוריה, התכנות והאמנות, משום שהוא מעודד אנשים לחקור וליצור בתחומים אלה.

לקחים מתהליך הפיתוח עד כה
הרעיון למשחק עלה בשנת 2001, לאחר שחברי הקבוצה באותה העת יצרו מוֹד (mod) למשחק Age of Empires II: The Conquerors, שהחליף את התרבויות מהעולם החדש בתרבויות יוון ורומא. חברי הצוות ביקשו לערוך שינויים נרחבים יותר במשחק, ונתקלו במגוון בעיות, שכן יש גבול עד כמה אפשר לפרוץ משחק בקוד סגור ולערוך בו שינויים. מכאן עלה הרעיון לפתח משחק מההתחלה, כולל מנוע. העבודה על המנוע החלה רק בשנת 2003 והיא נמשכת עד היום.

שאלה שכבר נדונה בבלוג זה ורציתי להתייחס אליה היא: האם היה כדאי לפתח מנוע מלכתחילה? התשובה הפשוטה היא, זה היה רעיון די נאיבי לפתח מנוע מההתחלה. זה לקח כמעט עשור, ורוב הפרוייקטים האינטרנטיים השיתופיים נזנחים איפשהו בדרך בטווחי זמן כאלה. די מפתיע שהמשחק שלנו הצליח לשרוד, ומבחינתנו זה עניין של יותר מזל משכל.

קצב העבודה על המשחק לא היה אחיד במשך השנים, משום שהוא תלוי ברצונם הטוב של מתנדבים מכל העולם. מאז ששחררנו את הקוד של המשחק בקיץ 2009, עם זאת, קצב הפיתוח מהיר ואנחנו מוציאים גרסת אלפא חדשה כל חודשיים בערך, בכל פעם עם פיצ'רים חדשים המקרבים אותנו למצב של משחק גמור. בקצב הזה אנחנו מעריכים שנוכל לסיים את הפיתוח מתישהו בשנת 2012.

כך שאם אתם שוקלים לפתח מנוע משחק, אז במקום שתתחילו לנסות את מזלכם כמונו, אנחנו מציעים את המנוע שפיתחנו לרשות אלה שיש להם קצת יותר שכל. הוא גמיש וניתן אפילו להשתמש בו ליצירת משחקים מז'אנרים אחרים לגמרי.

בא לכם להצטרף?
כרגע אנחנו מחפשים מפקח על הסאונד של המשחק, מתכנתים למימוש חוקי המשחק, גרפיקה, שמע ובינה מלאכותית בשפות C++ וג'אווהסקריפט, גרפיקאים בדו-מימד (לאיורים, טקסטורות, וממשק המשתמש) וכן גרפיקאים בתלת-מימד (למידול ואנימציה). המתנדבים האמיצים מוזמנים להציג מועמדותם בפורום שלנו על פי ההנחיות.

עקבו אחרינו
אם התעניינתם ב-0AD, אתם מוזמנים לגשת לאתר שלנו, להצטרף לעמוד בפייסבוק, ואף לעקוב אחרינו בטוויטר!

פוסט זה זמין תחת רישיון קריאייטיב קומונס ייחוס-שיתוף זהה 2.5 ישראל (CC BY-SA 2.5).

אודות אביב שרון

אחראי יחסי ציבור בצוות Wildfire Games, וגם סטודנט בן 24 לביולוגיה והוראת המדעים בטכניון.
פורסם בקטגוריה כללי, פוסט אורח, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.