מחשבות לאחר כנס מפתחי משחקים אירופה

החודש התקיים GDC Europe ובעקבות פיתוח המשחק שלי – החלטתי לטוס לשם.
האם זה תרם לפיתוח המשחק? לא בצורה שתכננתי, אבל זה לא נושא הפוסט, אז אשתדל לכתוב על זה בהזדמנות אחרת.

בגדול, הכנס הזה מפגיש אנשים מכל התחומים בתעשיה, מפתחים, מפיצים וכו'. מגיעים לשם בעיקר אנשים מאירופה(ומן הסתם גם המון מגרמניה), אבל לא רק.
הרבה הרצאות שוות, אבל את כולן אפשר אחר כך לראות באינטרנט, אז העדפתי להיות בחוץ ולהכיר אנשים.
מסיבות כל ערב – בהן אפשר לשתות עם אנשים שלא יצא לך להכיר במשך היום.

זו הייתה פעם ראשונה שלי בכנס כזה בחו"ל, מן הסתם יש כנסים יותר גדולים ממנו(GDC שבארה"ב, למשל), אבל הכנס הזה די פתח לי את העיניים לגבי כמה חוסר ידע יש בארץ, כמה אנחנו מנותקים, והעובדה שאי אפשר למצוא הכל באינטרנט.
מצד שני, הכנס הזה הראה לי איפה הנקודות החזקות שלנו, ואיך ישראלים כן יכולים להשתלב בתעשייה העולמית בדרכים שונות.

הרצאות:
הייתי במספר הרצאות, למעט אחת(הנושא היה ממש משעמם, בשבילי, ישראלי אחר שישב לידי מאוד התלהב) כולן היו מאוד מעניינות, ואני תוהה אם היה סיכוי לקיים אותן בארץ. חלקן בגלל האנשים, בתאוריה אפשר להעביר הרצאת סקייפ עם כל אחד מהאנשים, אבל בתאכלס, גם לארגן את זה לא תמיד פשוט, ואין מספיק קהל כדי לארגן את כל המרצים. או אם זה פנל של אנשים עסוקים עם המון ניסיון, אפשר לראות את הפנלים שהיו בכנס בחו"ל לאחר מכן באינטרנט, אבל אז אין אפשרות לשאול שאלות.(איפה עוד תשמעו שמפיצים לא יקבלו משחקים בסגנון סטימפאנק?)

חוסר ידע, ניתוק:
כבר בשדה התעופה התחלתי להבין את האבסורד, ישראלים אחרים מהתחום, שאותם ואת החברות בהן הם עובדים במקרה יצא לי להכיר, גם טסו לכנס.
לאורך הכנס ובטיסה חזרה האבסורד התבהר אפילו יותר – ישראלים שעוסקים בתחום ולא מגיעים למפגשים הרגילים. אנשים שיכולים להעזר בשאר הקהילה, ושאר הקהילה יכולה להעזר בהם, אבל בגלל שהם מסתכלים על מה שהולך בחו"ל(ובצדק), הם לא תמיד מודעים למה שהולך בארץ. ניתוק ופספוס של כולנו.

אי אפשר למצוא הכל באינטרנט:
לפני כמה חודשים התחלתי לחפש מידע על תשלום בתוך אפליקציות אנדרואיד. זה תחום שעכשיו בעליה, צריך להיות על זה המון מידע, נכון? מסתבר שלא. מצאתי רק כמה חברות, אחת בעזרת חיפוש באינטרנט, אחרת דרך חבר באחד המפגשים. בכנס Gamescom(שהיה באותו מקום, מיד לאחר הכנס מפתחים, וגם אליו הלכתי) היה מתחם שמיועד לעסקים בתחום, ומהסתובבות בקומה אחת, קיבלתי כרטיסי ביקור של כמה חברות שעוסקות בתחום, חלקן עושות בדיוק את מה שחיפשתי, נראה שאחת מתאימה לי יותר מהשאר וגם מהחברות שהגעתי אליהן בארץ.

אז מה טוב בארץ?
מסתבר שאירופאים טוענים שאירופאים הם לא מתכנתים טובים, במקומות שונים יש ביקוש למתכנתים(מן הסתם), אם מישהו מעוניין לעבוד בתור מתכנת באירופה, פשוט להסתכל על רשימת הדרושים בחברות שמעניינות אותו, לשלוח קורות חיים למה שמתאים, ובהצלחה.(ככה לפחות תיארו לי אנשים שעשו את זה ואנשים אחרים שמחפשים מתכנתים)

חצי נחמה:
באירופה(ושאר המקומות בעולם שהם לא ישראל), הלימודים בתחום הם אינטנסיביים ולוקחים יותר משנה. מה שאומר, יוצאים משם תותחים.
אבל לפחות באירופה(כנראה מתוך האופי המנומס של האירופאים, כי אני יודע שבקנדה כן משקיעים בזה), נראה שלא מלמדים את התלמידים ליצור קשרים, או לחבר בינם לבין מקומות עבודה ודי זורקים אותם למים.
בניגוד לארץ, שאמנם מלמדים חלק קטן ממה שמספיקים ללמד באירופה(אין ברירה, עניין של שעות הלימוד במסלולים), אבל כן דואגים לחבר בין התלמידים לחברות בתחום, וכן דואגים שהתלמידים ידעו קצת להציג את עצמם.

לסיכום:
לצערי אני לא מסוגל לחשוב על פתרון לחלק מהבעיות שעלו כאן.
אני ממליץ למי שרוצה להכיר את התחום בחו"ל, לטוס לאחד הכנסים הגדולים, זה פותח עיניים, וזו חוויה.
רק לקחת בחשבון, האם הכנסים האלה באמת יכולים לקדם אתכם(יש לחברה שלכם משהו להציע? אתם מחפשים קשרים מסוימים? עבודה בחו"ל? עבודה עם חברות בחו"ל…) או שאתם באים לשם רק כדי ללמוד ולהנות.

שבוע טוב,
אורן

אודות De-Panther

מפתח משחקים, מכור למשחקים בפייסבוק ולמנגה, מדבר על עצמו בגוף שלישי. אה, כן, גם כותב את הבלוג הזה - אז אפשר למצוא את כל הפרטים בעמוד האודות.
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.