רמת הבשלות הנוכחית של תחום המציאות המדומה

Total-Drive VR

Total-Drive VR
מציגים סימולטור נהיגה בכנס בבינתחומי

לאחרונה יצא לי לדבר עם כמה אנשים סקפטיים בקשר לתחום המציאות המדומה. אם זה חברים מהתחום של פיתוח משחקים, ואם זה בכנס בנושא מציאות מדומה שהתקיים בבינתחומי, שם יצא לנו להציג סימולטור נהיגה(בשלבי פיתוח).

אפשר לחלק את הנושא לכמה תחומים:
משקפות מציאות מדומה.
אמצעי קלט – בקרי משחק, חיישני תנועה, וכו'.
תוכן.

נתחיל עם המשקפות:

מבחינת אופטיקה, יש עדשות טובות. אני מניח שעם השנים וככל שהתחום יהיה יותר נפוץ, הן ישקלו פחות ויעלו פחות.
אם זה בספקטרום הזול – משקפות כמו הGearVR של סמסונג, יכולות להציג תמונה חדה גם עבור אנשים עם בעיות ראייה.
ומבחינת הציבור הרחב, גם גוגל קארדבורד יכול להספיק להרבה שימושים, אם כי העדשות של רוב תואמי הקארדבורד במחירים הנמוכים, הן ברמה ירודה, ולא מאפשרות לכוונן את הפוקוס.
בנוסף, יש את המשקפות שמיועדות להתחבר למחשב, שהן גם יקרות בהרבה – זה אומר HTC Vive וכמובן Oculus Rift CV1.
ובאוקטובר אמורה לצאת משקפת לפלייסטיישן.

אבל למרות שמבחינת אופטיקה אנחנו במקום טוב, מבחינת רזולוציית המסכים, וכוח עיבוד תמונה – יש עוד הרבה מה לשפר.
אבל ככל שהתחום יצבור תאוצה, עם השנים העלות של החומרה תרד, והביצועים יעלו.

נעבור לאמצעי קלט:

הדבר הבסיסי ביותר, זה הרוטציה של הפנים:
רוב המשקפות מתמודדות עם זה נהדר, למרות שעם אפליקציות מבוססות קארדבורד צצות בעיות מדי פעם.
הדבר הבא, זה מיקום של הפנים במרחב:
הVive והRift, מגיעות עם חיישנים שבודקים את מיקום המשתמש, כך שאפשר ממש להתקרב לאובייקטים השונים בסצנה.
הGearVR בודק את האקסלרצייה, ובהתאם עושה קצת זום לתוך הסצנה, אבל לא לגמרי מזהה את המיקום שלך.
והמשקפות תואמות הקארדבורד בכלל לא מזהות מיקום במרחב.
לגבי אמצעי שליטה:
כאן יש המון מה לשפר.
הVive מגיע עם בקרי שליטה אלחוטיים, ויודע לזהות את המיקום שלהם במרחב, כך שהשליטה בו מרגישה יחסית נוחה.
בהמשך השנה גם לRift יהיו בקרי שליטה אלחוטיים עם זיהוי מיקום.
לGearVR יש אזור מגע וכפתור "חזור".
מעבר לזה, מערב פרוע.
זה מתחיל בגיימפאדים רגילים או אלחוטיים.(כנ"ל ג'ויסטיקים ושאר בקרי משחק כמו הגה מרוצים)
ממשיך במצלמות עומק כמו Leap Motion, VicoVR וכו'.
או חיישני תנועה לבישים כמו של Gemsense.

אז כאן יש עוד הרבה מה לשפר.
אין עדיין סטנדרט אחיד, וכשזה מגיע למשקפות שמבוססות על סמארטפונים, אין הרבה על מה להסתמך.
אני מניח שבשנה או השנתיים הקרובות, אם לא יהיה תקן, אז יהיו מספר ספריות שיעזרו למפתחים לתמוך במספר בקרי שליטה בולטים.

וכמובן, תוכן:

יש לא מעט חברות שמשקיעות בנושא.
אם זה דברים בסיסיים כמו סרטונים ב360 מעלות – יש מי שיתווכחו אם זה באמת נחשב למציאות מדומה.
וכמובן משחקים, עולמות וירטואלים, וגם תוכנות שונות שמיועדות לעבודה – כמו שולחן עבודה וירטואלי, שמאפשר לך לפרוש את התוכן של המחשב על שטח הרבה יותר גדול.

בשביל המתלהבים מהתחום – יש לא מעט תוכן.
אבל בשביל הציבור הרחב, יקח זמן עד שתגיע הKiller App – הדבר שבעקבותיו כמות גדולה של אנשים תחליט שהם חייבים לקנות משקפת מציאות מדומה, וישתמשו בזה בתדירות גבוהה.

דבר נוסף שצריך לקחת בחשבון, בהקשר של תוכן, זה הידע של המפתחים בתחום.
איך לפתח תכנים כך שאנשים לא ירגישו בחילות.
איך לפתח ממשקי משתמש שיהיו מספיק ברורים ונוחים לכולם.
וגם איך לתרגם את כל זה לכסף, כך שיהיה משתלם לפתח תוכן.

 

אז אני לא סקפטי בקשר לתחום הזה.
יש לו עוד הרבה כיוונים להתפתח בהם. אבל יש מספיק סוגי תוכן שהוא בשל עבורם.
אני מאמין שבשביל הקהל הרחב, גם המשקפות הזולות יכולות להספיק לשימושים שונים. זה רק עניין של זמן עד שכמות גדולה של אנשים תמצא את התוכן שחשוב לה.
אני מניח שבשנים הקרובות התקשורת תיצור יותר באזז ממה שהתחום הזה באמת יציע, כך שיהיו אנשים מאוכזבים ממנו. אבל עוד שנתיים או שלוש, התחום יתייצב.
בינתיים זה זמן טוב לחברות להתחיל ללמוד את התחום ולפתח מוצרים.

שבוע טוב,
אורן

About De-Panther

מפתח משחקים, מכור למשחקים בפייסבוק ולמנגה, מדבר על עצמו בגוף שלישי. אה, כן, גם כותב את הבלוג הזה - אז אפשר למצוא את כל הפרטים בעמוד האודות.
This entry was posted in כללי and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.