ניוזלטר ישראלי בנושא פיתוח משחקים

Gamedev Israel

Gamedev Israel

לאחרונה כמה חברים יצרנו ביחד ניוזלטר חודשי בנושא פיתוח משחקים.
מכיוון וכבר תקופה שאין ניוזלטר שמנסה לרכז את כל האירועים החודשיים בתחום, ראינו צורך באחד כזה.
אז תכירו את GAMEDEV ישראל.

אנחנו משתדלים להוציא ניוזלטר אחד בסוף כל חודש(או בתחילת חודש), עם כל האירועים שאנחנו יודעים עליהם וחושבים שהם רלוונטים למי שעוסק בתחום.
הניוזלטר רק בתחילתו, אז אנחנו עדיין חושבים איך נכון להציג בו תוכן, איזה עוד תכנים אפשר להוסיף, וגם מחפשים אנשים שיעזרו לנו.
נשמח לקבל פידבק לגבי הניוזלטר, וגם לעזרה באיסוף חומרים לניוזלטר ובשאר ענייני תפעול.

שבוע טוב,
אורן

Posted in כללי | Tagged , , , , , | סגור לתגובות על ניוזלטר ישראלי בנושא פיתוח משחקים

קהילות מפתחי משחקים בישראל 2016

קהילות מפתחי משחקים בפייסבוק 31/12/2016 Made using Venny2.1

קהילות מפתחי משחקים בפייסבוק 31/12/2016
Made using Venny2.1

מאז הפוסט של 2015 קמו קבוצות ישראליות נוספות שקשורות לתחום של פיתוח משחקים.

כמו ב2015, גם הפעם בדקתי כמה קבוצות בגרף של פייסבוק, לצורך בדיקה של חפיפה בין חברים.
את הנתונים בדקתי ב31 לדצמבר 2016, אבל רק עכשיו מצאתי קצת זמן לסכם את הכל בפוסט. ומפני שעבר כבר חודש, הספיקו להתווסף עוד חברים בקבוצות השונות(למשל קבוצת המיטאפ של מפתחי יוניטי כבר עברה את ה1000 חברים).

מכיוון שעל חלק מהקבוצות כבר כתבתי בפעם הקודמת, אני אוסיף פרטים רק על קבוצות שלא כתבתי עליהן.

קבוצות בפייסבוק:

Israeli Unity3D Developers
בקבוצה כתוב 1739 חברים, הגרף מציג 1692.
גידול של יותר מ500 חברים מאז השנה שעברה.

מפתחי משחקי מחשב | Israeli Game Developers
בקבוצה כתוב 1730 , הגרף מציג 1667.
גידול בסביבות ה600 חברים מאז השנה שעברה.

קבוצת דיון – משחקי וידיאו
בקבוצה כתוב 1168, הגרף מציג 1121.
גידול של יותר מ300 חברים מאז השנה שעברה.

GameIS
בקבוצה כתוב 4915 חברים, הגרף מציג 4777.
גידול של יותר מ1000 חברים מאז השנה שעברה.

Mobile Game Developers Israel – (MGDI)
1368 חברים, גידול של יותר מ250 חברים.

Unreal Engine – Israel
306 חברים, גידול של יותר מ100 חברים.

Kfar-Saba Indies!
190 חברים, גידול בסביבות ה20 חברים.

VR.IL – Virtual Reality Devs, Users and Fans in Israel
1348 חברים, גידול בסביבות ה1000 חברים.
חבל שמזמן הם לא אירגנו מפגש, אבל יש מפגשים אחרים בתחום שמפורסמים שם מדי פעם, וכל הזמן יש חדשות בקבוצה ואנשים שעוזרים, נוסיף לזה את הבאזז שהיה השנה בתחום, וקיבלנו קפיצה גדולה במספר החברים.

Shenkar Game Design Program
516 חברים, גידול של יותר מ60 חברים.

IDC InGame
214 חברים, גידול של יותר מ60 חברים.
קצת חבל לי שבניגוד למחזור הראשון, במחזורים לאחר מכן התלמידים כבר פחות פעילים בקבוצה.

קבוצות פייסבוק שלא הופיעו כאן בשנה שעברה:

Gamification Israel
הכרתי את הקבוצה בזכות תגובה בפוסט הקודם. הנושא די אומר על מה מדברים שם. לא ממש פעילה.
221 חברים.

Game Artists / IL
קבוצה שנפתחה במרץ השנה. יש שם המון עבודות יפות של ארט ממשחקים ישראלים. אנשי ארט מעלים לשם עבודות שלהם, ומדי פעם גם משתפים בתהליכי עבודה ומתייעצים.
613 חברים.

Game Audio Israel
נפתחה באוגוסט השנה. מלחינים ויוצרי אפקטים קוליים למשחקים, משתפים עבודות שלהם, הרצאות שלהם, ודברים קשורים שהם מצאו ברשת.
142 חברים.

מיטאפים:

Israeli Unity3D Developers
997 חברים, גידול של יותר מ300 חברים.

Animation and visual effects (VFX) Israel
1218 חברים, גידול של יותר מ150 חברים.

TLV Unreal Engine Meetup
ביוני השנה נפתחה קבוצה של מפגשים בנושא אנריל, פעם בחודש או חודשיים יש מפגש עם הרצאות בנושא.
323 חברים.

Real-Time programming and AR Interaction Israel
קבוצה חדשה, מתמקדת בפיתוח בזמן אמת ופיתוח למציאות רבודה. קשורה יותר למייצגים אינטראקטיביים.
286 חברים.

וגם השנה, אני מציין את פורום פיתוח משחקי מחשב בFXP, נראה שהוא פעיל, אנשים מתייעצים שם לגבי כלים כמו יוניטי, אנריל וגיים מייקר.
נראה שאין עוד קבוצות דיון פעילות בנושא פיתוח משחקי מחשב, מחוץ לפייסבוק ומיטאפ.

מקווה שאת הפוסט של 2017, אני אפרסם ב2017.

המשך שנה מוצלחת לכולם,
אורן

Posted in כללי | Tagged , , , , , , , | סגור לתגובות על קהילות מפתחי משחקים בישראל 2016

רמת הבשלות הנוכחית של תחום המציאות המדומה

Total-Drive VR

Total-Drive VR
מציגים סימולטור נהיגה בכנס בבינתחומי

לאחרונה יצא לי לדבר עם כמה אנשים סקפטיים בקשר לתחום המציאות המדומה. אם זה חברים מהתחום של פיתוח משחקים, ואם זה בכנס בנושא מציאות מדומה שהתקיים בבינתחומי, שם יצא לנו להציג סימולטור נהיגה(בשלבי פיתוח).

אפשר לחלק את הנושא לכמה תחומים:
משקפות מציאות מדומה.
אמצעי קלט – בקרי משחק, חיישני תנועה, וכו'.
תוכן.

נתחיל עם המשקפות:

מבחינת אופטיקה, יש עדשות טובות. אני מניח שעם השנים וככל שהתחום יהיה יותר נפוץ, הן ישקלו פחות ויעלו פחות.
אם זה בספקטרום הזול – משקפות כמו הGearVR של סמסונג, יכולות להציג תמונה חדה גם עבור אנשים עם בעיות ראייה.
ומבחינת הציבור הרחב, גם גוגל קארדבורד יכול להספיק להרבה שימושים, אם כי העדשות של רוב תואמי הקארדבורד במחירים הנמוכים, הן ברמה ירודה, ולא מאפשרות לכוונן את הפוקוס.
בנוסף, יש את המשקפות שמיועדות להתחבר למחשב, שהן גם יקרות בהרבה – זה אומר HTC Vive וכמובן Oculus Rift CV1.
ובאוקטובר אמורה לצאת משקפת לפלייסטיישן.

אבל למרות שמבחינת אופטיקה אנחנו במקום טוב, מבחינת רזולוציית המסכים, וכוח עיבוד תמונה – יש עוד הרבה מה לשפר.
אבל ככל שהתחום יצבור תאוצה, עם השנים העלות של החומרה תרד, והביצועים יעלו.

נעבור לאמצעי קלט:

הדבר הבסיסי ביותר, זה הרוטציה של הפנים:
רוב המשקפות מתמודדות עם זה נהדר, למרות שעם אפליקציות מבוססות קארדבורד צצות בעיות מדי פעם.
הדבר הבא, זה מיקום של הפנים במרחב:
הVive והRift, מגיעות עם חיישנים שבודקים את מיקום המשתמש, כך שאפשר ממש להתקרב לאובייקטים השונים בסצנה.
הGearVR בודק את האקסלרצייה, ובהתאם עושה קצת זום לתוך הסצנה, אבל לא לגמרי מזהה את המיקום שלך.
והמשקפות תואמות הקארדבורד בכלל לא מזהות מיקום במרחב.
לגבי אמצעי שליטה:
כאן יש המון מה לשפר.
הVive מגיע עם בקרי שליטה אלחוטיים, ויודע לזהות את המיקום שלהם במרחב, כך שהשליטה בו מרגישה יחסית נוחה.
בהמשך השנה גם לRift יהיו בקרי שליטה אלחוטיים עם זיהוי מיקום.
לGearVR יש אזור מגע וכפתור "חזור".
מעבר לזה, מערב פרוע.
זה מתחיל בגיימפאדים רגילים או אלחוטיים.(כנ"ל ג'ויסטיקים ושאר בקרי משחק כמו הגה מרוצים)
ממשיך במצלמות עומק כמו Leap Motion, VicoVR וכו'.
או חיישני תנועה לבישים כמו של Gemsense.

אז כאן יש עוד הרבה מה לשפר.
אין עדיין סטנדרט אחיד, וכשזה מגיע למשקפות שמבוססות על סמארטפונים, אין הרבה על מה להסתמך.
אני מניח שבשנה או השנתיים הקרובות, אם לא יהיה תקן, אז יהיו מספר ספריות שיעזרו למפתחים לתמוך במספר בקרי שליטה בולטים.

וכמובן, תוכן:

יש לא מעט חברות שמשקיעות בנושא.
אם זה דברים בסיסיים כמו סרטונים ב360 מעלות – יש מי שיתווכחו אם זה באמת נחשב למציאות מדומה.
וכמובן משחקים, עולמות וירטואלים, וגם תוכנות שונות שמיועדות לעבודה – כמו שולחן עבודה וירטואלי, שמאפשר לך לפרוש את התוכן של המחשב על שטח הרבה יותר גדול.

בשביל המתלהבים מהתחום – יש לא מעט תוכן.
אבל בשביל הציבור הרחב, יקח זמן עד שתגיע הKiller App – הדבר שבעקבותיו כמות גדולה של אנשים תחליט שהם חייבים לקנות משקפת מציאות מדומה, וישתמשו בזה בתדירות גבוהה.

דבר נוסף שצריך לקחת בחשבון, בהקשר של תוכן, זה הידע של המפתחים בתחום.
איך לפתח תכנים כך שאנשים לא ירגישו בחילות.
איך לפתח ממשקי משתמש שיהיו מספיק ברורים ונוחים לכולם.
וגם איך לתרגם את כל זה לכסף, כך שיהיה משתלם לפתח תוכן.

 

אז אני לא סקפטי בקשר לתחום הזה.
יש לו עוד הרבה כיוונים להתפתח בהם. אבל יש מספיק סוגי תוכן שהוא בשל עבורם.
אני מאמין שבשביל הקהל הרחב, גם המשקפות הזולות יכולות להספיק לשימושים שונים. זה רק עניין של זמן עד שכמות גדולה של אנשים תמצא את התוכן שחשוב לה.
אני מניח שבשנים הקרובות התקשורת תיצור יותר באזז ממה שהתחום הזה באמת יציע, כך שיהיו אנשים מאוכזבים ממנו. אבל עוד שנתיים או שלוש, התחום יתייצב.
בינתיים זה זמן טוב לחברות להתחיל ללמוד את התחום ולפתח מוצרים.

שבוע טוב,
אורן

Posted in כללי | Tagged , , , , , | סגור לתגובות על רמת הבשלות הנוכחית של תחום המציאות המדומה

איך הושבנו אנשים בארגז קרטון – קצת על מציאות מדומה

Cardboard Karts real

איש נוהג בקרטון

בחודשים האחרונים יצא לי לעבוד על פרויקטים שונים של מציאות מדומה. דמואים לכמה חברות שונות, וגם כמה דברים בשביל הכיף.

אחד מהפרויקטים בשביל הכיף, היה מכונית מקרטון.
בסוף ינואר, חבר בשם יוסי פרמינגר, אירגן אירוע של מציאות מדומה(Virtual Reality או בקיצור VR), כדי שיהיו שם גם דברים שרלוונטיים רק לאירוע שלו, וגם כי רציתי לעשות משהו עם מכוניות קארטינג, הצעתי לו שנעשה משהו לאירוע הזה.
אחרי שיחה קצרה, הגענו לרעיון של להושיב אנשים בעולם האמיתי, בתוך מכונית מקרטון, ובVR הם ינהגו ברכב מקרטון.
והחלטנו שנפתח את זה עבור ערכת הפיתוח של האוקולוס ריפט(DK2), כך גם מי שלא משחק, יוכל לראות במחשב מה השחקן רואה.

זו הייתה הפעם הראשונה שניסיתי לעבוד עם הDK2, אז לקח זמן להתאים את זה למחשב שלי.
לאוקולוס אין תמיכה רשמית במחשבים ניידים, ולכן אם משהו לא עובד על מחשב נייד, הם לא מנסים לתקן.
אז אם במקרה יש לכם מחשב נייד עם חלונות 10, קחו בחשבון את הדברים הבאים:
הגירסת ריצה הכי עדכנית של אוקולוס ריפט שיכולה לרוץ על מחשב נייד עם חלונות 10, זו גירסה 0.6.
אם אתם עובדים עם יוניטי, תהיו צריכים להשתמש בגירסת 32bit של העורך.
הגירסה הכי עדכנית של יוניטי שתומכת בגירסת ריצה 0.6 של הריפט, זו 5.2.0f3 32bit.

לא יצא לי לנסות, אבל הבנתי שהריפט עושה פחות בעיות במחשבים ניידים עם חלונות 7 או 8.1.

מכאן הפיתוח עצמו התחיל,
השתמשתי בדמו מוכן של מכונית קארטינג מהחנות של יוניטי, והחלפתי את המודל של המכונית למשהו שיזכיר יותר ארגז קרטון.
מבחינת שליטה בהגה, השתמשתי בחיישן של Gemsense, שמאפשר בעזרת תקשורת אלחוטית לזהות רוטציה של עצמים בעולם האמיתי.
אפשר להשתמש בחיישן שלהם גם בעורך של יוניטי ובאופן כללי במחשב, וגם באנדרואיד, והיה יחסית מהיר להטמיע את החיישן במשחק.

Cardboard Karts InGame

תמונה מתוך המשחק

מבחינת התאמה של הדמו לפרויקט עצמו וגם תמיכה בVR, היו כמה שינויים שהייתי צריך לעשות בדמו:

  • מהזוית ראייה של הנהג, המכונית מאוד רעדה, אז דאגתי לעשות החלקה לתזוזה שלה.
  • סימנתי ביוניטי שהפרויקט הוא VR, מכאן יוניטי אוטומטית דאג לנושא של מצלמה שמחולקת לשתי עיניים.
  • את מד המהירות, העברתי מקדמת המסך, ושמתי אותו במכונית עצמה.
  • בתוך המכונית שמתי גם מד זמן שמראה כמה זמן לקח לשחקן לעשות סיבוב.
  • כדי לסיים את המשחק, השחקן היה צריך לעבור 3 סיבובים.
  • הוספתי סימונים שמציגים למשתמש איזו דרך הוא צריך לעבור על מנת לסיים את המסלול.
  • הוספתי סליידר שהשחקן צריך להסתכל עליו לשנייה או שתיים כדי להתחיל את המשחק עצמו.

ואז התברר שלא תהיה משקפת DK2 פנויה באירוע עצמו, אז התאמתי את המשחק עבור Gear VR.
זה לא דרש הרבה עבודה, הסתמכתי על מקש אסקייפ בשביל להתחיל מחדש, וקליק על העכבר בשביל לאפס את המיקום של ההגה, מבחינת הGear VR זה אומר לחצן "חזור" ונגיעה באזור מגע של המשקפת.

לאחר מכן, כדי להיות מוכנים למקרה שלא יהיה Gear VR, התאמתי את המשחק לגוגל קארדבורד.
כאן היה צריך להטמיע את הSDK של הקארדבורד, ולא הספקתי למצוא פתרון לגבי לחצן ה"חזור" שאין אפשרות ללחוץ עליו כשהמכשיר בתוך משקפת הקארדבורד.

ביום של האירוע עצמו, יגאל(השותף שלי ב Total-Viz ובמקרה גם אבא שלי) ואני לקחנו קרטונים, אחד התאמנו לכיסא בתור גוף של מכונית, ואחר גזרנו בתור הגה וחיברנו לו את החיישן.

התחיל האירוע, אנשים ניסו את המשחק, גם עם גוגל קארדבורד וגם עם Gear VR, תוך כדי הבנו שלעבור את המסלול 3 פעמים זה יותר מדי באירוע הזה, אז מהר הוצאנו גירסה של סיבוב אחד.

Cardboard Karts scores

חלק מהתוצאות

כמה מסקנות, מהפרויקט הזה ומפרויקטים אחרים של מציאות מדומה:

  • להסתמך כמה שפחות על כפתורים פיזיים.
    לגוגל קארדבורד יש כפתור אחד או מגנט שמשמש בתור כפתור, אבל יש גירסאות של חברות שונות שאין בהן כפתורים.
    לעומת זאת Gear VR מגיע עם כפתור "חזור", ועם אזור נגיעה שיכול לזהות תזוזה של האצבעות או לחיצה.
    אם מנסים לכוון לכמה שיותר מכשירים, עדיף להסתמך על כפתור אחד או בכלל לא.
  • ממשק המשתמש צריך להיות חלק מהעולם הוירטואלי. אם רוצים להציג לשחקן מידע, למקם אותו כחלק מהעולם ובמקום רלוונטי לאותו מידע.
    למשל, מד המהירות שמיקמנו בתוך המכונית עצמה.
  • כשבודקים את המשחק, צריך לדאוג שתהיה דרך לבדוק מה השחקן רואה, כדי להבין מה צריך לשפר. בניגוד למשחק רגיל במחשב או בטלפון, שם אפשר להסתכל על המסך…
  • לדאוג שהמשחק ירוץ בקצב פריימים קבוע וגבוהה, אחרת השחקן יקבל בחילה מהר מאוד.
  • להזיז את הדמות של השחקן רק בתנאים מסוימים – תזוזה לא נכונה של השחקן יכולה לגרום לבחילות.
    יש שיטות שונות איך לדאוג לזה – כמו למשל, לדאוג לעוגנים שונים בעולם שנשארים קבועים ביחס לשחקן. כמו רקע שנשאר סטטי ביחס לשחקן, או להוסיף מודל של אף בשדה הראייה של השחקן, או להושיב את השחקן בתוך רכב כך שהוא יביט על העולם דרך החלונות של הרכב.

ואם כבר פיתוח VR ביוניטי, בתחילת החודש הבא יתקיים מפגש מפתחי יוניטי, ובין השאר, עומרי ברג יעביר שם הרצאה בנושא.

יום טוב,
אורן

Posted in פוסט פיתוח | Tagged , , , , , | סגור לתגובות על איך הושבנו אנשים בארגז קרטון – קצת על מציאות מדומה

קהילות מפתחי משחקים בישראל 2015

קהילות מפתחי משחקים בפייסבוק 03/12/2015 Made using Venny2.0.2

קהילות מפתחי משחקים בפייסבוק 03/12/2015
Made using Venny2.0.2

פעם אחרונה שפרסמתי רשימה של קבוצות וקהילות שנוגעות בתחום, הייתה ב2011, מאז קבוצות נפתחו, אחרות נסגרו(כמו הפורום בתפוז), והגיע הזמן לרענן את הרשימה. הפעם אני מוסיף גם נתונים מספריים למתעניינים.

במקרה של קבוצות פייסבוק, אני לוקח את הנתונים דרך הגרף של פייסבוק, שמציג רשימה של כל החברים באותה קבוצה, כך אפשר גם לבדוק חפיפה בין חברים בקבוצות שונות. יש לציין שיש הבדל בין המספר המוצג בעמוד הקבוצה, לבין מספר המשתמשים שהגרף מציג, זה תלוי בהרשאות הפרטיות של משתמשים שונים, ותלוי גם במשתמשים שסגרו את חשבון הפייסבוק שלהם.
במקרה של קבוצות מיטאפ, אני רק בודק את המספר שכתוב בעמוד של אותה קבוצה.

נתחיל בקבוצת הפייסבוק של GameIS, ללא ספק הקבוצה הגדולה ביותר של מפתחי משחקים בארץ, הקבוצות שפורסמו בפוסט מ2011 נסגרו, במקומן נפתחה קבוצה אחרת.
בעמוד הקבוצה, נכון לכתיבת הפוסט, מוצג שיש 3,886 חברים.
כשבדקתי בגרף לפני כמה ימים(יום חמישי), קיבלתי תוצאות של 3,760 חברים.

קבוצת הפייסבוק "Israeli Unity3D Developers"(גילוי נאות: אני אחד האדמינים). הקבוצה מיועדת לאנשים שעובדים עם מנוע המשחקים יוניטי, אני לא חושב שיש צורך להרחיב עוד.
בעמוד הקבוצה, נכון לכתיבת הפוסט, מוצג שיש 1,196 חברים.
הגרף של פייסבוק נתן תוצאה של 1,165 חברים.
הנתון המעניין, הוא החפיפה בין המשתמשים. הייתם חושבים שבתעשייה קטנה תהיה חפיפה בין הקבוצות השונות, אבל ישנם 466 חברים בקבוצה שלא חברים בקבוצה של GameIS.

קבוצת הפייסבוק "מפתחי משחקי מחשב | Israeli Game Developers"(גילוי נאות: אני אחד האדמינים). מדובר בקבוצה של מפתחי משחקים, יש תקופות בהן היא לוח מודעות דרושים, אבל מדי פעם יש גם דיונים ענייניים בנושאים שונים שקשורים לתחום.
בעמוד הקבוצה, מוצג שיש 1,110 חברים.
הגרף של פייסבוק נתן תוצאה של 1,075 חברים.
אם בודקים חפיפה בין GameIS, אז ישנם 423 חברים בקבוצה שלא חברים בקבוצה של GameIS.
אם בודקים חפיפה בין קבוצת מפתחי היוניטי הישראלית, יש הבדל של 682 חברים בין הקבוצות.

אם בודקים חפיפה בין קבוצת מפתחי המשחקים+קבוצת מפתחי יוניטי, לבין הקבוצה של GameIS, אז ביחד יש 829 חברים שלא חברים בGameIS.

קבוצת הפייסבוק "קבוצת דיון – משחקי וידיאו". אמנם היא מיועדת לכל מי שמתעניין בתחום המשחקים, ולא בהכרח מפתחי משחקים, אבל יש שם לא מעט מעצבי משחקים. אפשר למצוא שם דיונים עמוקים על מכניקות משחק, על ייצוגים של מגזרים שונים במשחקים, טרנדים שונים במשחקים, וכמובן דיונים על המשחקים האחרונים שהחברים בקבוצה שיחקו.
בנוסף, באופן די עקבי יש מפגשים, בהם ממשיכים לדבר על אותם נושאים.
בעמוד הקבוצה, מוצג שיש 827 חברים.
הגרף של פייסבוק מראה 788 חברים.
אם בודקים חפיפה בין GameIS, אז ישנם 310 חברים בקבוצה שלא חברים בקבוצה של GameIS.
בין קבוצת מפתחי היוניטי הישראלית, יש הבדל של 620 חברים בין הקבוצות.

עד כאן נתונים מהגרף, לא הייתה לי סבלנות לבדוק את הנתונים בין שאר הקבוצות.

קבוצת הפייסבוק "Mobile Game Developers Israel – (MGDI)". בעבר הייתה יחסית פעילה, היום משמשת בתור לוח מודעות לאירועים שונים בתחום. פעם בכמה חודשים יש בה דיון שקשור לנושא.
1,105 חברים.

קבוצת הפייסבוק "Unreal Engine – Israel". לא ממש פעילה. מדי פעם מישהו משתף שם קישור מעניין שהוא ראה ברשת. אני מניח שזה בגלל שאין כמעט אנשים שמשתמשים במנוע הזה באופן מסחרי בארץ.
195 חברים.

קבוצת הפייסבוק "Kfar-Saba Indies!". פעם או פעמיים בחודש, הם נפגשים כדי לעבוד על הפרוייקטים שלהם. וגם כדי לאכול צ'יפס.
167 חברים.

קבוצת הפייסבוק "VR.IL – Virtual Reality Devs, Users and Fans in Israel". מי שמתעניין בפיתוח משחקי מציאות מדומה, יש שם הרבה מידע וחדשות בנושא, וכמובן אנשים שמבינים בנושא.
354 חברים.

קבוצות הפייסבוק "The Kadar Game Center , Shenkar". קבוצה של התכנית לפיתוח משחקי מחשב בשנקר. יש שם בוגרים מהמחזורים השונים, מדי פעם מתפרסמים שם אירועים שונים שקשורים לתכנית, וגם מודעות דרושים פה ושם.
451 חברים.

קבוצת הפייסבוק "IDC InGame". קבוצה של התוכנית לפיתוח משחקי מחשב בבינתחומי הרצליה. בתקופת הלימודים, התלמידים כותבים שם ומתייעצים, וגם משתפים את הפרוייקטים שלהם. גם המרצים מפרסמים מצגות ומעדכנים את התלמידים. מעניין לראות מהצד איך הם מתקדמים.
147 חברים.

עד כאן קבוצות פייסבוק, עכשיו קבוצות מיטאפ.

קבוצת המיטאפ "Israeli Unity3D Developers"(גילוי נאות: אני אחד האדמינים). קבוצת המפגשים המקבילה לקבוצת הפייסבוק. כתבתי על הקבוצה בפוסט הקודם, אין צורך להרחיב לדעתי.
657 חברים.

קבוצת המיטאפ "Animation and visual effects (VFX) Israel". קבוצת מפגשים שמיועדת לאנימטורים, גרפיקאים ומתעניינים בתחום. פעם בחודש יש מפגש עם הרצאות מעניינות. לאחרונה הם גם התחילו לארגן מפגשים שהם יותר מעשיים, בהם עובדים על יצירות לפי נושאים שונים.
1,058 חברים.

ועכשיו מרחבי הרשת:
פורום "פיתוח משחקי מחשב" באתר FXP. פעם בכמה חודשים אני מציץ שם. לצד פרוייקטים של ילדים, יש שם גם אנשים יותר מבוגרים שעובדים על פרוייקטים שונים. מהצצה קצרה אפשר לראות שאלות גם בנושאים טכניים(עבודה עם יוניטי, גיים מייקר, או שפות תכנות שונות), וגם שאלות בנושאים אחרים שקשורים לתחום.

יצאה רשימה ארוכה יותר ממה שחשבתי, אם פספסתי קבוצה שאתם חושבים שהיא רלוונטית, אתם מוזמנים לשים קישור בתגובות.
מעניין כמה חברים יהיו באותן קבוצות בפעם הבאה שאני אפרסם רשימה כזו.

שבוע טוב,
אורן

Posted in כללי | Tagged , , , , , , , , | 3 Comments

מפתחי יוניטי ומפגשים

Unity

בשנה האחרונה, בנוסף לקבוצת מפתחי יוניטי בפייסבוק, עודד שרון ואני פתחנו קבוצת מיטאפ בנושא, והתחלנו לארגן מפגשים.

ומכיוון שעדיין אין אתר מסודר עם כל המצגות, אני ארכז כאן קישורים להרצאות\מצגות שהיו עד עכשיו:
Ron Rejwan – Things we learned from working on 3M DAU game

Noam Gat – Unity .scene file collaboration

Lior Tal and Oren De-Panther – Lessons Learned Getting Wonderball Heroes To WebGL

Tomer Barkan – Improving small team productivity with editor scripts

Martin Climatiano (282Productions) – How we do it: Unity3D development tips

בנוסף, ביום שלישי השבוע יהיה מפגש עם נציגים מיוניטי, שיסבירו על פיצ'רים חדשים ביוניטי 5.

להתראות באחד המפגשים

Posted in כללי | Tagged , , , , , , | סגור לתגובות על מפתחי יוניטי ומפגשים

שינוי שם הבלוג ושאר עדכונים

עברה יותר משנה מאז שפרסמתי את הפוסט הקודם.
אז מה השתנה מאז?

התחלתי לעבוד עם חברה בשם Moon Active שמפתחים משחק ממכר בשם Wonderball Heroes,
עזרתי לארגן מפגש מפתחי יוניטי(מקווים לקיים כאלה בתדירות של יותר מפעם בשנה),
העלתי משחק משלי לגוגל פליי – Empty Gun,
וכמובן היה גלובל גיים ג'אם גם השנה, ויחד עם חברים פיתחנו את Escape The Bus.

בתקופה שפתחתי את הבלוג, לא היה הרבה מידע בעברית על פיתוח משחקים,
התחום בארץ רק התחיל לצמוח, והיה לי מספיק זמן לעדכן את הבלוג באופן תדיר.
המטרה שלו הייתה לחשוף עוד אנשים לתחום, ולספר יותר על מה שקורה בתעשייה המקומית.
אבל הוא כבר לא כזה, ולכן החלפתי את השם מ"פיתוח משחקים בישראל" ל"מפתח משחקים בישראל".

אני מקווה שיהיה לי מספיק זמן כדי לעדכן בנושאים שונים שאני נתקל בהם במהלך העבודה.
בעיקר דברים טכניים, אבל לא רק.

התחומים שיוצא לי לעסוק בהם בימים אלה, הם בעיקר:
פיתוח ביוניטי באופן כללי,
פיתוח למובייל(בעיקר אנדרואיד, אבל קצת אייפון\אייפאד מדי פעם),
שילוב טכנולוגיות שונות ביוניטי(מצלמות עומק, מכשירים שונים מבוססי אנדרואיד, וכו'),
ולאחרונה גם פיתוח ל-WebGL(באמצעות יוניטי).

צפו לפוסטים באחד הנושאים הנ"ל בקרוב.

יום טוב,
אורן

Posted in כללי | סגור לתגובות על שינוי שם הבלוג ושאר עדכונים

המדריך לגלובל גיים ג'אמר המתחיל

Heil Bunny! - Global Game Jam 2014שבוע אחרי הגלובל גיים ג'אם האחרון, או כמעט שנה לפני הגלובל גיים ג'אם הבא, המדריך לגלובל גיים ג'אמר המתחיל.
(אגב, את הפוסט הזה התחלתי לכתוב אחרי גלובל גיים ג'אם 2013, עברה כבר שנה)

פעם בשנה, בסוף חודש ינואר, מתקיים ברחבי העולם ארוע בשם גלובל גיים ג'אם. לארוע הזה מגיעים מפתחי משחקים, חובבים ומקצוענים, ועושים את מה שהם אוהבים לעשות – לפתח משחקים(ולאכול פיצות בחינם אם יש מימון).
הגלובל גיים ג'אם הראשון בו ישראל השתתפה, התקיים ב2009 בגראג' של הגראג'גיקס בחולון. ומאז בכל שנה אני שוכח להתארגן כמו שצריך, אז הגיע הזמן שאני ארשום מדריך מסודר ואעזור לעוד כמה אנשים על הדרך.

הגלובל גיים ג'אם הוא לא תחרות.
בתחילת הארוע מציגים את הנושא הראשי, סביבו מפתחים את המשחקים.
לאחר מכן אנשים זורקים הצעות למשחקים.
מתפזרים כדי לחשוב על רעיונות, לחפש קבוצות ולהחליט מה הולכים לפתח.
מתאספים מחדש, מי שיש לו רעיון אבל מחפש עוד אנשים מציג את הרעיון.

אני מעדיף לא לבוא עם קבוצה מוכנה מראש, ולהתחבר לאנשים לפי מה שהם רוצים לפתח.
אבל רצוי לקבוע עם מישהו שעושה סאונד עוד לפני הארוע, כדי לא להתקע בלי סאונד ברגע האחרון.

דברים שרצוי לדאוג להם מראש:
נייר טואלט. לא משנה אם אתם מתכננים לישון במקום או לא.
מחשב. וכל שאר העזרים שצריך בשביל לעבוד(למשל וואקום, לאנשי הארט בינינו).
תלוי במקום, אבל לרוב לא יהיה מקרר או מיקרוגל, אז אוכל שיכול להחזיק מעמד ולא צריך לחמם.
אם מתכננים לישון במקום:
שמיכה או שק שינה.
משחת שיניים, דאודורנט ושאר ענייני היגיינה.
בגדים להחלפה.

אחרי שעובדים על משחק, גם רוצים שישחקו בו, אז כמה מחשבות בקשר לזה.
כדאי שהמשחק יהיה שחיק גם מהדפדפן, רוב האנשים מעדיפים לשחק במשהו ישירות מהדפדפן, מאשר להתקין את המשחק על המחשב או להוציא אותו מזיפ ושאר התעסקויות בסגנון. – רק צריך לקחת בחשבון שזה מגביל חלק מהמשחקים, ולחשוב האם אתם רוצים את המגבלה הזו או לא.
האסטטיקה חשובה, אחד הדברים שימשכו אנשים לשחק במשחק זה המראה שלו – תדאגו לאסוף מספיק אנשי ארט שיגרמו למשחק להראות טוב.

גלובל גיים ג'אם זו הזדמנות להתפרע עם רעיונות. הרבה מפתחי משחקים, שיש להם הזדמנות לפתח משחקים סתם בשביל הכיף. בלי לחשוב על רווחים מהמשחק, בלי אילוצים של בוסים או לקוחות. אז תנצלו את ההזדמנות הזו.

כמה אפשר להתפרע? השנה, יחד עם חברים, עבדתי על המשחק הכי לא פוליטיקלי קורקט שאי פעם פיתחתי. לא לבעלי רגישות להומור שחור.

נתראה בג'אם הבא,
אורן

Posted in כללי | Tagged , , , , | 4 Comments

כנס גיימאיז 2013 וההרצאה שלי על פיתוח ממשק ויזואלי

De-Panther - GUI Development for multiple platforms - GameIS 2013וואוו איזו כותרת ארוכה.
בשבוע שעבר התקיים כנס גיימאיז 2013. 40 מרצים, 15 מחו"ל, ובסביבות ה700 אורחים.
זה היה גדול, ועם המסיבה בסוף היום, זה הרגיש כמו יום בכנס בחו"ל.

היו מספר מושבים, ממושב ההפקה(בינתיים הועלתה המצגת של דדי נאמן מסיידקיק), ועד למושב טכני(באו לבקר נציגים של יוניטי, ודיברו על הדו מימד בגירסה החדשה).
היו הרצאות טובות שהייתי בהן, והיו כמה הרצאות שחבל שלא יצא לי להיות בהן(למשל של גל רוט).
היו גם דוכנים עם נציגים של חברות, ותערוכת ארט ממשחקים. אבל כבר סיכמו את הכנס במספיק מקומות, כך שאני לא אסכם אותו בעצמי.

אני כן אכתוב כאן קצת על ההרצאה שהעברתי שם, על ממשקים ויזואלים לפלטפורמות מרובות, ובסוף גם אשים קישור.
בשנים האחרונות יוצא לי לעבוד עם הרבה צוותים שונים על משחקים ופרוייקטים שונים, לא תמיד לאותם צוותים יש מספיק ידע\הבנה\ניסיון כשזה קשור לפיתוח ממשק ויזואלי לרזולוציות שונות. ממשק שהוא לא בנוי רק לרזולוציה ספציפית.
אז ניצלתי את ההזדמנות שכבר הרצאתי על הנושא באי-כנס האחרון, שיפצתי קצת את מה שפיתחתי בשביל אותה הרצאה, ויצרתי כלי שנותן מושג בסיסי ורעיונות איך לפתח ממשקים לרזולוציות ופלטפורמות שונות.

אז הנה הקישור להרצאה שלי, תהנו.

שבוע טוב,
אורן

Posted in פוסט פיתוח | Tagged , , , , , , , | סגור לתגובות על כנס גיימאיז 2013 וההרצאה שלי על פיתוח ממשק ויזואלי

כנס: יום פיתוח משחקים בישראל 2013

בתקופה שהייתי כותב יותר בבלוג הזה, התקיים כנס יום פיתוח המשחקים 2011, או Israeli Game Development Day 2011.
זה היה כנס מאוד מעניין, אורחים מחו"ל, הרבה מידע שלא דיברו עליו הרבה בארץ באותה תקופה, והרבה אנשים ביחס לאותה תקופה.

אז עברו שנתיים, ושבוע הבא יתקיים כנס יום פיתוח המשחקים 2013. גם בו הולכים להיות אורחים מחו"ל, וגם שם הולכות להיות הרצאות מעניינות(כמו למשל מרצים מטאפג'וי, פלרי ומג'סקו), וגם חדשות מהסצנה המקומית.

ובנושא אחר:
כרגיל אני נעלם לתקופה ארוכה, יש פוסט שאני מחכה לפרסם וקצת עבר זמנו(הנושא שלו הוא הגלובל גיים ג'אם, אז הוא יהיה יותר רלוונטי לגלובל גיים ג'אם בעוד יותר מחצי שנה).
בשבועות האחרונים אני כל יום חושב ש"היום סוף סוף אני מוציא את איטלי ביטלי לאנדרואיד", וכל פעם זה לא קורה בגלל סיבות אחרות.
אם אני מוציא אותו היום, זה כנראה אומר שאני עושה טעות קלאסית של להוציא משחק וישר לטוס לחו"ל(במידה ולא תהיה מחר שביתה).

אז שיהיה לכולם שבוע טוב, טיסה נעימה למי שמצליח לטוס לכנס בברלין השבוע, ונתראה שבוע הבא ביום פיתוח משחקים 2013.
אורן

Posted in כללי | Tagged , , , , , , , , , , , | סגור לתגובות על כנס: יום פיתוח משחקים בישראל 2013